19 januari, 2011

En bättre dag

Phu, efter gårdagens katastrof dag, så verkar mina hundar ha vaknat på rätt sida idag- yippie! ;) På förmiddagen tränade jag och Chelsea lite sitt och kontaktträning. Hon var jätteduktig och tyckte att det var hur kul som helt att "jobba" lite. Började i går att lägga in några minipass/dag har dessutom börjat klicka in henne lite smått och hon börjar redan förstå vad klickern betyder. Många kanske tycker, men herregud hon är ju inte ens 9 veckor- vänta med träningen... men jag är av den åsikten att så länge som träningen är kort, positiv och anpassad efter valpens fysiska och mentala mognad, så är det bara bra att träna tidigt. 

Mitt sätt att jobba med mina hundar är främst efter "fri shejping" (tar den svenska varianten av ordet), alltså jag klickar när hunden omedvetet bjuder på rätt beteende. T ex när jag är ute med Chelsea och hon håller sig fint vid min vänstra sida och tittar upp på mig, då klickar jag. När jag tränar in sitt så använder jag mig inte av det klassiska sättet att föra en godis över valpens huvud, utan väntar tills hon sätter sig spontant = klick+godis! Tycker att det är mycket bättre att lära in kommandon genom att låta hunden tänka själv, för använder man sig av godis eller targets så kan det bli svårt att jobba bort dessa... Well, alla tränar sina hundar hur dem vill, men jag gillar som sagt  klickerträning. ;) 
Nog om det... på dagen var vi ute i det vackra vädret och jag satte mig på en bänk medan mina yrväder busade runt på åkern. Hade en riktigt mysig dag och både Lesley och Chelsea somnade sött när vi kom hem.










1 kommentar:

  1. Vad skönt att den här dagen blev bättre ;)Nej kompostgaller skrämmer inte mina hundar. Lilla Amy kan till och med klättra över ibland. Vilka fina bilder från er promenad.

    SvaraRadera