30 januari, 2011

Inga kryp & en bra dag! ;)

Tappade lite motivationen att blogga när jag hittade löss. Men efter att jag har behandlat Lesley & Chelsea med frontline samt "sanerat" lägenheten och tvättat bäddar m.m. så verkar de små krypen ha dött. Har kikat i dag och kan inte hitta några och de kliar sig inte längre, så jag håller tummarna. ;) Usch, blev som sagt lite smått hysteriskt när jag upptäckte detta och kände mig som världens sämsta hundägare, även om det inte var mitt fel... skämdes och kände att mina hundar var vanvårdade, även om jag är jättenoga med att gå igenom mina hundar varje dag. Men ohyra kan drabba de mest vårdade hundarna också, så det är inget att grubbla över. 

Har i alla fall haft en riktigt riktigt bra dag med mina älsklingar. De har båda varit pigga, glada, följsamma och lyhörda. :) Vi har tränat att gå fint i koppel tillsammans och de går faktiskt brevid varandra på min vänstra sida (dock inte helt fot ännu, men de drar inte) så det går väldigt bra att ha båda två i koppel. Chelsea har slutat att hoppa upp och bita på Lesley när de går tillsammans, vilket hon gjorde förut och då blev Lesley sur och drog i kopplet... för hon ville antagligen inte gå tillsammans med en hängande krokodil i öronen. Men som sagt, efter lite träning så går nu Chelsea jättefint tillsammans med Lesley och båda viftar glatt på svansarna. :) Vi har också passat på att miljöträna lite; gå vid stora vägen, tittat på bussar, suttit utanför affären och tittat på hundar, barn & folk. Chelsea skötte sig jättebra och var inte ett dugg rädd. Fördelen med att ha en valp är ju att man inte får motionera dem,  men att gå till olika typer av miljöer och bara sitta och titta kan man ju fortfarande göra och då får samtidigt Lesley miljöträning. :) 

En annan sak som fungerar bättre nu är morgonen. Följde uppfödarens tips om att inte ge Chelsea mat redan vid 06 tiden, utan bara rasta henne då och sen ge hundarna frukost vid 07.30-08 tiden. Har gjort det nu två dagar och det fungerar faktiskt jättebra. Däremot så vaknar ju lilltösen 1-2 gånger på natten och vill kissa, men det är ju inget hon kan råför, eftersom hon fortfarande inte kan hålla sig som en vuxen hund. Du är ju i alla fall positivt att hon verkligen visar att hon vill ut (fröken skäller högt och tittar på mig) istället för att hon gör sina behov inomhus.

Kan erkänna att det är tufft i bland att ha en liten valp och samtidigt ha en ung och aktiv BC, men när jag tittar på mina hundar, ser de leka tillsammans, gosar med dem och/eller tränar dem - så ångrar inte en sekund att jag har valt den livsstilen! Älskar verkligen mina hundar och skulle aldrig sälja dem för att anpassa mitt liv efter en partner, jobb eller någon annan anledning. Träffar jag en kille som inte kan acceptera mina hundar eller är allergisk, så får det vara. Hittar jag ett jobb som inte fungerar med mina hundar, så får det också vara. Kan som sagt inte tänka mig ett liv utan mina älskade pälsbebisar! <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar