08 januari, 2011

Misstag

Har funderat lite över vilka misstag jag INTE skall göra med lilla C som jag gjorde med Lesley. Här är några "misstag" som jag kan minnas från Lesleys valptid:

* Att jag inte lärde henne stå. Det får jag sota för nu när jag vill tävla i lydnad och både ställande under marsch och vanligt stå har skapat problem. Sitt och ligg gör hon klockrent, men stå tragglar vi fortfarande med. :/ Så det är en hög prioritet att C lär sig stå både för framtida tävlingar, i utställningssyfte och för att underlätta framtida veterinärbesök. 

* Att jag belönade för ofta vid koppelträning. Jag vågade helt enkelt inte ställa krav på Lesley utan belönade hela tiden, vilket bidrog till att det tog tid innan hon hade ett bra fotgående i vardagslydnaden.

* Att jag inte tränade ett bra gripande och fasthållande vid apportering. Hon lärde sig fort att hämta saker och lämna fint, men jag krävde aldrig att hon skulle gripa bra och hålla fast föremålet utan tuggande. Nu fungerar det bra, men det tog onödigt mycket träning och tid...

* Att hon fick smådra i kopplet till roliga aktiviteter.  Ja, Lessie är lydig och duktig i de flesta situationer... men jag borde varit mer konsekvent och bestämt när det gäller att dra i kopplet till hundhagen, badstranden, hundkurser och till personer hon känner igen. :/

Well, det är säkert fler tabbar men dessa är de som jag kan komma på just nu. Återkommer med en "skrytlista" med saker som jag är stolt över att jag lärde Lesley under valptiden.  ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar