30 maj, 2011

Hänt massor!

Ja, nu är det som vanlig en evighet sen jag uppdaterade bloggen. :( Så var ska jag börja? Tar helt enkelt en hund i taget! ;)

Lesley: Vi tränar agility och lydnad som tokar just nu! Går på agilitykurs 1-2 gånger i veckan och utöver det tränar vi själva några gånger/vecka. :) Hon har verkligen utvecklas enormt mycket i agilityn och hennes självförtroende har växt. I början var hon lite försiktig och rädd för visa hinder, men med hjälp av klicker och target så har hon gjort stora framsteg! Nu måste jag dock träna på att få henne att driva självständigt framåt, för hon vill gärna hålla sig nära mig hela tiden... 

Har också lagt ner ganska mycket möda på lydnaden, då tanken är att vi ska träningstävla på onsdag, om jag törs?! Har ju lite dåliga tävlingsnerver, men då är det väl bra att köra en träningstävling för att komma i gång och våga. Sen har jag också tänkt att tävla henne i KM i lydnad den 11 juni... Hon är duktig och i princip "klar" för tävling, men vi behöver finslipa ingångar (sätter sig snett i bland), att hon inte reser sig till sitt innan kommando (hon är lite för ivrig i bland) och sen vill jag ha ett bättre platsliggande med hakan i backen. Visst hon ligger kvar vid platsliggningen när hon ligger som vanligt, men jag har hört att man får en säkrare platsliggning med hakan i backen, så hunden skiljer mellan plats och vanligt ligg...så håll nu tummarna för att det går bra för oss på onsdag! ;)






Chelsea: Eller "Chellan" som hon kallas för, eftersom hon skäller så mycket! :( Men vi har miljötränat, träffat olika hundar och jobbat mycket med klicker - så det blir bättre och bättre! Vi jobbar på mycket med vardagslydnaden samt lite tävlingslydnad... har börjat träna ställande under fotgående, apport (fasthållning) och platsliggning med hakan i backen. Även om det inte är aktuellt med tävlingslydnad ännu, så tycker jag att det är bra att börja träna in momenten... även om det blir en hel del lydnadsträning, så är ändå vårt största fokus utställning. Vi har börjat att utställningsträna några små pass varje dag samt gått på en ring och koppelträning på hundklubben  och tro det eller ej - men fröken har blivit riktigt duktig! ;) När uppfödaren och hennes mamma var här så hoppade Chelsea som en galning när jag sprang brevid henne, men nu så travar hon riktigt fint utan att hoppa och ställer upp sig ganska bra, kul! Vi är anmälda på vår första utställning den 19 juni i Avesta, så det är bara at träna träna träna!

Som jag nämnde innan så har uppfödaren och Chelseas mamma Deedee varit på besök. Det var riktigt roligt att träffa Carina och fina Deedee. Chelsea skötte väl sig sådär, men vad ska man egentligen begära av en 6 månaders valp? :) Vi gick ner till hundklubben och tränade lite... Deedee körde rutan och jag fick lite hjälp inför utställningen. Det var i alla fall en riktigt trevlig dag och jag hoppas att det inte dröjer lika länge tills vi ses igen?! :) 

OBS! Bilderna har jag snott av Carina för hon fick bättre bilder än mig! :P

 Mamma Deedee & Chelsea 6 månader

 Gos med finaste "morsan"
Trots sina 6 år så får Deedee fortfarande små "busryck" haha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar