30 december, 2010

Varför jag väljer en border collie & aussie?

Den frågan får jag hela tiden! Folk vräker ur sig kommentarer som;

"Oj, har du en border collie?!" 

Svar: Eh, ja det har jag som du ser och det fungerar alldeles utmärkt. ;)

"Du vet väl att en BC kräver massor?" 

Svar: Ja, jag är uppväxt med border collies så deras aktivitetsnivå normal för mig, så jag tycker att jämförelse med en BC så framstår t ex en schäfer, golden eller flatte som seg och halvlat.  

"Bor du i lägenhet med en border collie?"

Svar: Ja, jag bor i en 3.a på 70 kvm på första våningen ute i ett lugnt område omgiven av Uppsalas stadsskog på några mil, öppna fält, hundhagar, agilitybana, hästar, får, kor och andra djur - alltså det ser precis ut som om jag bor på landet även om det bara är 4 km till stan. ;) Så jag bor inte i en liten etta mitt i stan utan skog, för det tycker inte ens jag att det passar med en sådan pass aktiv hund utan mer för lugna sällskapshundar. Folk förutsätter jämt att en lägenhet ska vara ett dåligt alternativ för en BC och att den måste bo på landet. Jag kan helt ärligt säga att min hund trivs bättre i lägenheten än på landet hos mina föräldrar, eftersom jag går mycket längre promenader och framför allt aktiverar henne mentalt. Bara för att man bor på landet så räcker det inte med att man bara släpper ut en BC på gården, utan den behöver fortfarande promenader och framför allt hjärngympa.

"Stackars din border collie som inte får valla". 

Svar: Det är inte alls synd om henne för jag aktiverar henne med andra saker som; lydnad, nya trixs, agility och spår. Sen så brukar faktiskt min pappa valla lite med henne när vi hälsar på mina föräldrar. ;) Tycker dock att man ska avla en BC för att bevara deras vallegenskaper och använda den främst för detta ändamål, MEN det är inte fel att använda den till annat istället. Dock ska ALDRIG en BC bara vara sällskapshund utan behöver en erfaren hundförare som kan ge den aktivitet som den kräver.


Så tillbaka till varför jag valde att skaffa en border collie? Svaret är väldigt enkelt; Det fanns inga andra alternativ för mig. ;) Är som sagt uppväxt med border collies och har aldrig fallit för andra raser än vallhundar... gillar deras signalkänslighet, aktivitet, intelligens, arbetsförmåga, uthållighet och smidighet! Varför väljer jag inte att köpa en till border collie utan en aussie? Jo för att jag alltid har varit lite nyfiken på den rasen och känner att jag vill ha en ny utmaning. Nu "känner" jag ju hur en bc fungerar (även om det är individuellt) och vill därför ha lite nya rasegenskaper att tampas med.

Så nu har jag skrivit av mig för idag. ;) Natti på er! Kram Zia

2 kommentarer:

  1. Kan en border collie bo i lägenhet?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har alltid bott med min BC i lägenhet. Bor i en 3:a precis i ett naturreservat, så det är precis som att bo på landet. :) Dessutom så handlar det ju inte om vilket boende en BC har, utan vad man som ägare kan erbjuda den både mentalt och fysiskt. En BC som bor på landet och som bara får springa på gården är mer understimulerad än en BC som bor i lägenhet och får flera timmars promenader och framför allt mycket mental stimulas såsom spår, sök, agility, lydnad, trix m.m.

    SvaraRadera