15 oktober, 2011

Ojämn

Jag vet inte riktigt vad Chelsea har hamnat i för period? Ena stunden går hon hur bra som helst, lyssnar och utvecklas - för att sen bara kasta sig i kopplet, bita mig i jackan, jucka och skälla. :( Antagligen är det frustration för att hon inte förstår vad jag vill och då blir hon förbannad för att det inte kommer någon belöning. Ett jäkla humör har hon den där fröken! ;) Hon har inte riktigt tålamodet och koncentrationen än vid fri shjeping. Men jag vill inte lära henne nya saker med godis i handen för då blir hon så fixerad vid godiset och tänker inte själv (alltså hon lär sig inte konsten eller momentet, utan följer bara min godishand). Så jag har istället börjat med olika former av target vid inlärningen... funkar inte helt hundra ännu, men jag tänker inte ge upp! ;) Vet att när väl poletten har trillat ner vid fri shjeping, så har man en väldigt kreativ hund som bjuder på frivilliga beteenden. Får helt enkelt ha lite tålamod, träna korta pass och avbryta när hon slår över. Min träningskompis Angelica föreslog att när hon skäller eller låser sig så avslutar jag träningen. Ta en kort paus och försöka sen igen. 

Ser dock väldigt mycket potential i Chelsea och tror att hon kommer att gå långt både tävlingsmässigt och mentalt. :) Man glömmer snabbt att hon inte ens har fyllt 11 månader och många Aussies mognar sent... Älskar min lilla busiga fröken med clown face. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar