18 april, 2012

Fredrik Steen- min hundgud!

 Enligt mig är Fredrik Steens bok i särklass den bästa hundboken.
 Extra roligt att få hans autograf på föreläsningen
Detta är ett axplock av alla hundböcker och tidningar som jag har (och självklart läst). Har några fler böcker, som jag ej har hittat ännu i flyttkartongerna... 

I detta inlägg vill jag lyfta fram Fredrik Steen. Jag har som ni ser ovan en hel del hundböcker och tidningar hemma samt en massa olika hundkurser i bagaget. Jag är ingen hundexpert, men har ett stort intresse och erfarenhet. Jag är öppen för olika infallsvinklar och teorier kring hunduppfostran och tycker att det är viktigt att inte bli för insnöad på en metod eller att tänka "fyrkantigt". Det finns väldigt många olika sätt att både uppfostra och lära in lydnad/trixs på. Alla väljer sin metod och jag dömer ingen, så länge som man när sitt mål med träningen (undantag: såna som sysslar med sparkar, slag, skrik och tvång för att nå sitt mål-  är en annan metod som jag dock ALDRIG kommer att acceptera eller förespråka!) Man kan t ex att lära in ställande med fri shejping, mustarget, godis, tydligt kroppsspråk eller kast med leksak över hund/axel  Sen hur långt tid det tar innan man når sitt mål, vad man ställer för krav på målet och vilket som är det "bästa sättet" att lära in ställande på, lägger jag ingen värdering i. 

Nåväl över till den fantastiska upptäckten jag har gjort... Min granne har alltid tjatat om Fredrik Steen och jag har bara "Jaja, han är väl vettig och bra." Hade ärligt inte lagt så mycket möda på att varken läsa eller titta på hans program- utan såg honom som en i mängden av hundexperter. Sen kom den dagen jag och min granne plus några vänner gick på hans föreläsning Kommunicera med din hund samt jag valde att köpa en av hans böcker. Efter den föreläsningen så förändrades min hundsyn enormt mycket! Äntligen var det någon hundexpert som kunde förklara hundproblem pedagogiskt, enkelt och så förbannat skrattretande självklart. Äntligen så trillade min "hundpollet" ner. ;) Fredrik Steen krånglar inte till saker. När jag sen provade en av hans metoder gällande skällande och hoppande när det kommer besök, så räckte det med 5 min innan jag såg ett tydligt resultat på Chelsea och Lesley. Har innan dess provat MÅNGA metoder gällande detta problem. Ta gärna en titt på detta klipp ---> http://www.youtube.com/watch?v=aCSiRZe-pMk Finns dock mer klipp där han visar hur man gör, men tycker att detta beskriver tydligt hur "dumma" många av oss hundägare är ibland. ;)

Skulle kunna babbla i all evighet om Fredrik Steen, men ska inte göra det. Kan bara säga att jag lätt hade klarat mig utan alla dessa tidningar och böcker. För mig hade det räckt med Hundcoachen och hans tv-program/klipp för att lära mina hundar den grundläggande uppfostran (inkallning, hundmöten, gå fint i koppel, hantering m.m.). Sen om man vill lära in tävlingslydnad, spår, trixs, agility osv. så tycker jag att Canis böcker, tidningar och framförallt Fanny Gott (klickerklock.se) är bäst. Detta är som sagt vad JAG tycker och många kanske känner annorlunda och inte alls är impad av Steen, Canis och Fanny Gott. Men denna kombo av metoder är det som jag jobbar med och trivs med. :) Ville som sagt bara genom detta inlägg uppmärksamma Fredrik Steen och vilken skillnad han har gjort för mig och mina hundar. 

Tillsist något som summerar skillnadenuppfostran (följsamhet) och inlärning (tänk cirkuskonster, tävlingslydnad, agility osv): "En lydig hund behöver inte ha en bra ledare. En ledare som har bra ledarskap över sin hund behöver inte ha en bra lydnad på hunden." Fredrik Steen, Hundcoachen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar