18 april, 2012

Konsekvent promenad = trevlig promenad

 Jaha, då var smekmånaden över... ;)


 I helgen var jag på dålig humör, vilket resulterade i en slapp och otydlig ledare. Det slutade med att båda hundarna var stressade och jag gick smågråtande hem och kände mig som en ännu uslare matte. Efter denna kassa helg, så har jag bestämt mig att det är min skyldighet som matte att vara en tydlig och rolig ledare som hundarna vill se upp till! Jag har faktiskt valt att skaffa två aktiva hundar och då måste jag ge båda vad de behöver. Visst det är mänskligt att ha dåliga dagar och kanske inte vara den  bästa matten i världen... men dessa dagar kanske jag ska anpassa motionen, lydnaden, inte gå promenader med hundarna i hop och kanske våga be om avlösning från husse eller vänner?! Är alldeles för dålig på att våga erkänna att jag ibland inte orkar med mina hundar. Vill på någotvis vara duktig inför andra och visa att jag minsann fixar mina huliganer. ;) Men har från och med idag lovat mig själv, att för främst mina hundars skull, våga ta hjälp när inte energin räcker till.

Nåja, efter lite läsning och avsnitt av Fredrik Steen igår, så kom energin tillbaka. Kände att nu jäklar är det färdig jamsat med Chelsea och för den delen Lesley också (ja, tro det eller ej men snälla Lesley har också sidor som jag har varit slapp med t ex vallning av dammsugare) *skäms*.

Kom nyss hem ifrån en väldigt trevlig promenad. Denna promenad sträcka tog dubbelt så långt tid som den brukar, men det gör inget. Jag bestämde mig redan när jag klev ut genom dörren att detta skulle bli en bra, men KONSEKVENT promenad.  Det tog sin lilla tid innan Chelsea fattade att det lönade sig inte att stressa i kopplet när Lesley är med. Hon är mycket bättre att gå själv med och svarar bra då, men direkt när Lessie är med blir hon spänd, tittig och skällig, vilket resulterar i att lugna Lesley triggas i gång och skäller också. :S Visst tänker jag fortsätta att ge mina hundar individuella promenader, men vill också kunna gå med båda utan problem.  Nåväl denna promenad var jag noggrann med att båda skulle gå fint och direkt de inte gjorde det korrigerade jag det. Det blev mycket sittövningar, ligga och vila medan Lesley fick vara lös- men självklart mycket lek, gos, beröm och kärlek. <3 Den sista biten hade jag två hundar som uppmärksamt sökte kontakt, gick fint och viftade glatt på svansarna. Känner mig stolt och glad att det funkade bra = ännu mera motivation att träna mina fyrbenta. ;) 

Nu ska jag plocka lite och sen blir det Terapihundsplugg och träning med Lesley för ikväll ska vi på kurs igen. Älskar verkligen att gå denna utbildning och kan knappt vänta tills vifår börja jobba med detta, även om det är LÅNGT tid kvar. ;) Fick förresten klick och trick boken av Deborah Jones (kurslitteratur till THS) idag, så vi kanske ska klicka in något nytt? Vi får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar